Wat is seo?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. De techniek bestaat erin van websites en allerhande text of video-informatie te laten verschijnen bovenaan de zoekresultaten op een zoekmachine. Bijvoorbeeld bij Google of Bing. De bedoeling is de inhoud deze informati zo vindbaar mogelijk te maken. Deze activiteiten zijn de dag vandaag best uit te voeren door specialisten op het vlak van SEO. U kan zich er zelf aan wagen, maar het kan dan ook gebeuren dat u door gebrek aan juiste kennis de dingen erger maakt en uw informatie plots nergens meer opduikt. Dan hebt u een penalisatie gekregen van de zoekmachine. Om dit te vermijden is het beter van deze activiteit uit te besteden. De constante aanpassingen van zeer complexe zoekalgorithmes maken dit er niet makkelijker op.

Zoekmachinemarketing, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Marketing (SEM) is de specialiteit om webpagina’s vindbaar te maken bij de verschillende zoekdiensten (Google, Bing, Yandex).  Dat wil ook zeggen dat een webpagina die op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komt te staan wanneer een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt, een sterk voordeel oplevert daar deze meer kans op bezoekers kan bezorgen.  Meeste bezoekers gaan verder op de eerste zichtbare resultaten die een zoekmachine hen toont. Staat uw website daar dan tussen, dan hebt u al half gewonnen.  Dus maw door dat de webpagina beter gevonden kan worden, verhoogt de effectiviteit van de reclameuiting op internet.  Search Engine Marketing kan worden verdeeld in twee deelgebieden: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

Search Engine Advertising
Onder Search Engine Advertising wordt het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten verstaan. De advertentie wordt vertoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt. De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op een van zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen naar een webpagina van de adverteerder.  Bij Search Engine Advertising kunnen drie doelstellingen worden onderscheiden. Ten eerste zo veel mogelijk vertoningen (bereik) genereren, ten tweede zo veel mogelijk clicks realiseren en tot slot zo veel mogelijk conversies realiseren. Een conversie kan bijvoorbeeld bestaan uit een informatieaanvraag, een aanmelding of een aankoop. Elke doelstelling heeft zijn eigen strategie.

Aanbieders van advertenties bij zoekmachines: Google AdWords en Yahoo! Search Marketing. In Frankrijk, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Singapore draait Microsoft daarnaast ook MSN AdCenter.  Ook hier mag men niet zomaar onbezonnen te werk gaan, aangezien kliks aardig wat geld kunnen kosten en u zelf de rekening snel kan opdrijven als u niet weet wat u doet.